منظور از وسیله نقلیه موتوری چیست؟
وکیل متخصص بیمه بدنه اظهار می دارد وسایل نقلیه موتوری زمینی و ،ریلی به هر نوع وسیله ای گفته میشود که با قدرت موتوری روی جاده یا ریل حرکت کنند مانند اتومبیل شخصی انواع وسیله نقلیه باری مثل کامیونها، انواع وسایل نقلیه عمومی مثل ون و مینی بوس و اتوبوس و انواع وسایل نقلیه کشاورزی مثل تراکتور کمباین (تیلر و راه سازی مثل) بیل مکانیکی بولدوزر، غلتک لودر) و نیز حمل زباله و خدمات شهری مثل جاروی ،شهری جدول شوی، برف روب و خیابان پاک کنها و غیره.
لذا با این وصف وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه و گاری و نیز وسایل نقلیه موتوری هوایی و یا دریایی مشمول قانون بیمه اجباری نمیشوند.
وضعیت دوچرخه برقی به نظر میرسد چون نیروی محرک در دوچرخه برقی نیروی وارد شده به رکاب توسط راکب نیست و حداقل یک موتور ضعیف سوار بر آن است که موجب به حرکت درآوردن آن میشود لذا میتوان براساس تعریف بند «ث» ماده ۱ قانون بیمه اجباری و ملاک این ماده آن را وسیله نقلیه موتوری تلقی و تحت شمول قانون موصوف قرار داد.
بنابراین چنانچه شخصی با دوچرخه برقی منجر به فوت یا آسیب بدنی به دیگری شود، در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث صندوق تأمین خسارتهای بدنی باید دیه متوفی یا مصدوم را بپردازد و بعداً از مقصر حادثه بازیافت نماید.
شماره تلفن وکیل تصادفات ارتباط در واتساپ 2477363 -0912
ملاک تعیین خسارت چه تاریخی است؟
وکیل متخصص بیمه بدنه پاسخ می دهد زمان تصادف یا زمان کارشناسی) هرچند قانون مدنی ملاک زمان تقویم خسارت را صراحتاً بیان نکرد، اما در حقوق ایران ملاک تقویم خسارت با توجه به اصل جبران کامل خسارت، یوم الادا یا زمان انجام کارشناسی است. لیکن برای ارزیابی میزان خسارت وارده قیمت زمان کارشناسی ملاک است، نه زمان تصادف، با این شرط که از مدت متعارف بیشتر نشود چون در این زمان است که خسارت باید مورد حکم دادگاه قرار گیرد مگر اینکه خواهان خودرو را تعمیر کرده باشـد کـه زمـان تعمیر خودرو ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.
مؤيد نظر فوق قسمت اخیر نظریه مشورتی شمارهٔ ۷/۹۹/۱۹۹۶ مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۹ است که بیان داشته … ثانیاً، باتوجه به ظاهر تبصره ۵ ماده ۸ یادشده و ماده ۳۹ این قانون، خسارات وارده بر اساس قیمت متعارف زمان ارزیابی توسط کارشناس محاسبه میشود و نه زمان وقوع تصادف.»
اگر زیان دیده قبل از طرح دعوا پس از اخذ تأمین دلیل از شورای حل اختلاف و ارزیابی خسارت خودرو را تعمیر کرده باشد و در زمان اقامه دعوا مبلغ معینی را به عنوان خواسته مطرح کند آیا خسارت تأخیر تأدیه شامل وی میشود؟
در حقوق ایران خسارت از خسارت قابل مطالبه نیست «خسارت تأخیر تأدیه ناشی از الزامات خارج از قرارداد تنها با صدور حکم قطعی و ابلاغ آن به محکوم علیه قابل مطالبه است؛ به عبارت دیگر در این موارد محکوم به در حکم دین محسوب و در صورت تأخیر در پرداخت از سوی محکوم علیه مشمول حکم مقرر در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ می شود و نسبت به قبل از تاریخ قطعیت رأی موجبی برای تعیین خسارت تأخیر تأدیه وجود ندارد.
شایسته ذکر است صرف تعیین خواسته معین در دادخواست در موضوع استعلام خسارت وارده به خودرو و هزینه های ناشی از تعمیر آن به معنای دین (مسلم) نیست.»
اگر راننده فاقد گواهینامه ،باشد آیا خسارت مالی توسط شرکت بیمه باید پرداخت شود؟
وکیل متخصص بیمه بدنه پاسخ می دهد به دلالت اطلاق مادهٔ ۱۵ بیمه اجباری در صورتی که راننده مسبب فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامۀ او متناسب با نوع وسیله نقلیه ،نباشد بیمه گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین خسارت زیان دیده را پرداخت کند و پس از آن می تواند بـه قائم مقامی زیان دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند.
سؤال تبصرههای ۳ و ۴ مادۀ ۸ قانون بیمه اجباری خودروهای متعارف مشمول کلیه خودروها میشود یا صرفاً خودروهای سواری؟
هر چند در تبصره های مذکور به صورت عام از خودروهای نامتعارف نام برده شده اما این امر با فلسفه تقنینی مادۀ ۸ قانون بیمه اجباری و تبصره های آن منافات دارد.
به علاوه اینکه منطقاً و عرفاً نمیتوان خودروی باری یا اتوبوس را خودروی غیر متعارف محسوب کرد و بیان داشت مالک به دلیل داشتن خودرویی نامتعارف مشمول محدودیتهای مقرره مذکور شود. اداره حقوقی قوه قضائیه در نظریه مشورتی شمارهٔ ۷/۹۹/۱۹۵۱ مورخ ۱۴۰۰/۲/۷ بیان داشت:
«با توجه به اینکه فلسفهٔ وضع مادۀ ۸ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ حمایت از عامل بروز خسارت در قبال تردد خودروهای لوکس بوده که در خصوص خودروهای باری و ماشین آلات کشاورزی و صنعتی و دیگر خودروهای غیرسواری فاقد مصداق است و نیز با لحاظ آنکه حکم مقرر در تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ این قانون استثنایی بر قواعد عام مسئولیت مدنی است و باید به نحو مضیق تفسیر شود، لذا تبصره های یادشده صرفاً در خصوص خودروهای سواری قابلیت اعمال و اجرا دارد.
شایسته ذکر است که دستورالعمل نحوه تعیین خسارت موضوع تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۹ شورای عالی بیمه با اصلاحیه مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۳ همان مرجع و با لحاظ دادنامه شماره ۲۸۵ مورخ ۱۳۹۸/۲/۳۱ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در مقام ارائه تعریف از خودروی متعارف و نامتعارف تعاریف یاد شده را به خودروهای سواری محدود کرده است.» نکات تکمیلی مربوط به خسارت وارده به خودرو ناشی از تصادف ۱ بهتر است زیان دیده قبل از خروج خودرو از پارکینگ و تعمیر آن از طریق شورای حل
شماره تلفن وکیل تصادفات (تماس وارتباط در واتساپ 2477363 -0912)